Wiadomości

Immatrykulacja WNoZiGP 2025
DZIEKAN WYDZIAŁU NAUK O ZIEMI I GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ UNIWERSYTETU MIKOŁAJA KOPERNIKA W TORUNIU zaprasza na
UROCZYSTĄ IMMATRYKULACJĘ STUDENTÓW
która odbędzie się 3 października 2025 roku o godz. 9:15 w Auli Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu przy ulicy Gagarina 11
PROGRAM UROCZYSTOŚCI:
- Hymn państwowy
- Wystąpienie Dziekana dr. hab. Marcina Świtoniaka, prof. UMK
- Wystąpienia okolicznościowe
- Immatrykulacja
- Gaudeamus igitur
- Nagrody i wyróżnienie studentów WNoZiGP
- Wręczenie wyróżnienia najlepszemu studentowi Wydziału
- Wykład inauguracyjny dra hab. Przemysława Charzyńskiego, prof. UMK
- Gaude Mater Polonia
Zapraszamy!

WNoZiGP UMK na Kongresie Geografii Polskiej 2025 w Lublinie
Pracownicy i studenci WNoZiGP UMK aktywnie uczestniczyli w najważniejszym wydarzeniu środowiska geograficznego w Polsce, prezentując swoje badania i prowadząc sesje tematyczne w trakcie Kongresu Geografii Polskiej 2025.

Pracownicy Wydziału w konsorcjum badawczym
W połowie lat 70. ubiegłego wieku, na wniosek Polskiego Towarzystwa Gleboznawczego, założono w polskich lasach Glebowe Powierzchnie Wzorcowe (GPW). Jest to unikalna forma ochrony gleb, która funkcjonuje wyłącznie w naszym kraju. Założono 139 GPW o łącznej powierzchni 55,5 tysiąca ha (prawie 0,5% powierzchni leśnej w Polsce). Po pół wieku od utworzenia GPW przyszedł czas na weryfikację ich stanu i określenia dalszych sposobów prowadzenia gospodarki leśnej na tych obiektach, co będzie celem projektu finansowanego przez Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych. Liderem utworzonego konsorcjum do realizacji projektu jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie (Wydział Leśny).
Ze strony UMK, będącego jednym z 6 członków konsorcjum, w projekcie uczestniczyć będzie dwóch pracowników naukowo-dydaktycznych naszego Wydziału: dr hab. inż. Piotr Sewerniak, prof. UMK - geograf-leśnik, kierownik zespołu UMK, oraz dr hab. Michał Jankowski, prof. UMK, obaj z Katedry Nauk o Glebie i Ekologii Krajobrazu

Goście z Rumunii na Wydziale
W dniach 1-5 IX 2025 na naszym wydziale przebywali prof. Gheorghe ŞERBAN i dr Răzvan BĂTINAŞ z Uniwersytetu Babeș-Bolyai w Kluż Napoka w Rumunii. Goście spotkali się z Dziekanem Wydziału – prof. Marcinem Świtoniakiem. Podczas rozmowy poruszane były kwestie oferty studiów realizowanych przez oba wydziały oraz dalszej współpracy naukowej i dydaktycznej. Możliwości wymiany studentów i współpraca międzynarodowa pomiędzy naszymi wydziałami była też okazją do rozmowy z prof. Przemysławem Charzyńskim – koordynatorem ds. Programu Erasmus +.
W ramach pobytu koledzy z Rumunii przeprowadzili wykłady dla członków Studenckiego Koła Naukowego Hydrologów oraz mieli okazję porozmawiać z pracownikami naszego wydziału, m.in. dr inż. Izabelą Jamorską, dr Marcinem Nowakiem oraz dr Przemysławem Wyszyńskim, który oprowadził gości po obserwatorium meteorologicznym. Goście mieli również okazję zwiedzać obiekty hydrotechniczne administrowane przez Nadzór Wodny w Bydgoszczy, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku, PGW Wody Polskie. Dzięki gościnności dyrektora Zespołu Parków Krajobrazowych nad Dolną Wisłą – dr Jarosława Pająkowskiego koledzy z Rumunii poznali tradycje i kulturę naszego regionu. Opiekę nad gośćmi pełniła dr Katarzyna Kubiak-Wójcicka.

Student geoinformacji środowiskowej Bartłomiej Zawadzki wśród najlepszych podczas I Europejskiego Konkursu Klasyfikacji Gleb
W dniach 1–6 września w hiszpańskim Alcoi odbył się pierwszy Europejski Konkurs Klasyfikacji Gleb. Do rywalizacji stanęło osiem czteroosobowych drużyn z Francji, Hiszpanii, Łotwy, Niemiec, Polski, Portugalii, Węgier i Włoch.
Polskę reprezentowali:
- Marzena Kaźmierczak (UR Kraków)
- Damian Murach (SGGW Warszawa)
- Maria Różak (UP Wrocław)
- Bartłomiej Zawadzki (student geoinformacji środowiskowej Wydziału Nauk o Ziemi i Planowania Przestrzennego UMK w Toruniu)
Trenerem drużyny był prof. Cezary Kabała (UP Wrocław).
Zadaniem zawodników było sklasyfikowanie gleb w dwóch systemach: WRB i Soil Taxonomy. Na opis jednej odkrywki przeznaczano 70 minut. Uczestnicy musieli wykazać się umiejętnością dokładnego określenia parametrów gleby, takich jak tekstura, barwa, obecność wtórnych węglanów, nacieków ilastych czy slickenslidów. Dodatkowo konieczne było uzupełnienie informacji dotyczących otoczenia, sposobu użytkowania terenu oraz przydatności środowiska dla produkcji zbóż, gospodarki leśnej i turystyki kempingowej.
Pierwsze dni konkursu obejmowały wykłady na temat hiszpańskich gleb i krajobrazu oraz popołudniowe treningi klasyfikacyjne przy specjalnie przygotowanych odkrywkach.
Właściwa rywalizacja rozpoczęła się w czwartek, 4 września, kiedy drużyny klasyfikowały dwa profile glebowe. W piątek, 5 września, odbyła się część indywidualna – każdy zawodnik opisywał kolejne dwa profile.
Wyniki konkursu
Klasyfikacja drużynowa (2 profile opisane w czwartek):
- Niemcy
- Polska
- Węgry
Klasyfikacja indywidualna (2 profile opisane w piątek):
- Damian Murach (Polska)
- Madara Brasava (Łotwa)
- João Francisco dos Santos (Portugalia)
- Bartłomiej Zawadzki (student geoinformacji środowiskowej naszego wydziału)
- Simon Stalin (Francja)
Dodatkowo, w pierwszej dziesiątce znalazła się Maria Różak (9. miejsce).
Najważniejsza była jednak klasyfikacja ogólna, łącząca wyniki drużynowe i indywidualne. Polska – dzięki drugiemu miejscu w rywalizacji drużynowej oraz świetnym rezultatom indywidualnym, w tym 4. miejscu Bartłomieja Zawadzkiego, studenta geoinformacji środowiskowej naszego wydziału – odrobiła stratę do Niemiec po pierwszym dniu i zajęła pozycję lidera, zwyciężając w premierowej edycji konkursu!
Klasyfikacja końcowa:
- Polska
- Portugalia
- Niemcy
Bartosz Zawadzki zainteresował się Gleboznawstwem i klasyfikacją gleb na drugim roku studiów licencjackich Geografii, gdy w semestrze letnim miał okazję uczestniczyć zarówno na wykładach, ćwiczeniach oraz zajęciach terenowych. Przełomowym momentem było uczestnictwo w koordynowanych przez dr hab. M. Świtoniaka i dr hab. P. Charzyńskiego międzynarodowych warsztatach "In The Name of Soil" w Toruniu w czerwcu '23, gdy miał pierwszą styczność z klasyfikacją World Reference Base for Soil Resources (WRB). Możliwość pracy w terenie, rozwijanie swoich umiejętności językowych oraz integracja z ludźmi z całej Polski i Europy była dla niego bardzo inspirująca. Od tamtej pory jego zainteresowania w tej tematyce były coraz większe. Wynik osiągnięty w Hiszpanii jest efektem zdobytej wiedzy i umiejętności podczas wielu wyjazdów i obozów terenowych, w których uczestniczył w czasie studiów na WNoZiGP UMK:
- Międzynarodowe warsztaty "In The Name of Soil" - Toruń 2023
- Obóz gleboznawczy SKNG UMK i KGUJ "Glebory" - Wdecki Park Krajobrazowy 2023
- Obóz gleboznawczy SKNG UMK i KGUJ "Gleboczady" - Bieszczadzki Park Narodowy 2024
- Międzynarodowe warsztaty "Know Your Landscape, Know Your Soil" - Słowenia 2025
- Obóz Gleboznawczy SKNG UMK i KGUJ "Glebolin" - Woliński Park Narodowy 2025
W ramach przygotowań do samego konkursu w Hiszpanii, uczestniczył także w zajęciach ogólnouniwersyteckich w języku angielskim na WNoZiGP "International classification of European soils" oraz dwukrotnie (w maju i sierpniu) udał się do Wrocławia na spotkanie z prof. Cezarym Kabałą oraz pozostałymi członkami polskiej drużyny w celu przygotowania merytorycznego/terenowego do konkursu.
Więcej informacji można znaleźć: https://www.facebook.com/SKNGUMK
Fot. Organizatorzy, B. Zawadzki, C. Kabała, Ł. Uzarowicz

Model Międzynarodowej Stacji Kosmicznej na pikniku „Ale Kosmos!” w Grudziądzu
W ostatnią sobotę sierpnia na Nadwiślańskich Błoniach w Grudziądzu odbył się finał „Kosmicznej trasy Lato z Radiem i Telewizją Polską” w ramach pikniku „Ale Kosmos!”. Jednym z elementów wydarzenia był interaktywny model Międzynarodowej Stacji Kosmicznej wykonany w skali 1:3 i złożony ze wszystkich modułów w których pokazano codzienne życie na stacji ISS oraz omawiano eksperymenty zrealizowane przez polskiego astronautę dr. Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego.
Model Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS zaprojektowany i zrealizowany został w skali 1:3 przez Stowarzyszenie POLARIS–OPP z Sopotni Wielkiej. W jego wnętrzu mogą przebywać jednocześnie 3 kilkuosobowe grupy i poczuć się częścią kosmicznej misji.
Na zaproszenie organizatorów ekspertami naukowymi w module Cupola, czyli obserwacyjnej części Międzynarodowej Stacji Kosmicznej służącej m.in. obserwacji i fotografowaniu Ziemi oraz innych elementów wszechświata byli: dr hab. Mieczysław Kunz, prof. UMK z Katedry Geoinformacji i Teledetekcji Środowiska UMK w Toruniu oraz dr Elżbieta Kuligowska z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Eksperci opowiadali o nocnych zdjęciach wykonywanych z pokładu ISS, interpretacji tych materiałów, obserwacjach astronomicznych oraz o zjawisku zanieczyszczenia światłem.

Wysoko punktowana publikacja w dyscyplinie Nauk o Ziemi i Środowisku (Science of the Total Environment, 200 pkt., IF 8,0)
W prestiżowym czasopiśmie Science of the Total Environment (Wydawnictwo Elsevier, Impact Factor 8,0; punktacja MNiSW 200 pkt) ukazała się praca pt. „The impact of subaqueous areas on geomorphodiversity: A case study within the Wielkopolska Lakeland, northern central Poland “, której autorami są dr hab. Rafał Kot, prof. UMK oraz dr hab. Paweł Molewski, prof. UMK, pracownicy Katedry Geomorfologii i Paleogeografii, Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej UMK w Toruniu.
Pracę można pobrać nieodpłatnie do 17.09.2025 r.:
https://authors.elsevier.com/a/1lWC-_17GgJdC7

CERMA - zarządzania ryzykiem środowiskowym na WNoZiGP
Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej bierze udział w międzynarodowym projekcie zatytułowanym Center of Excellence for Environmental Risk Management (CERMA), realizowanym w ramach programu Erasmus+.
Pierwsze spotkanie projektowe odbyło się w Koszycach w dniach 16-17 lipca 2025 roku. Koordynatorem ze strony UMK jest dr Katarzyna Kubiak-Wójcicka, natomiast wśród wykonawców projektu znajdują się: dr inż. Izabela Jamorska, dr inż. Agnieszka Pilarska i dr Marcin Nowak.
Celem CERMA jest wzmocnienie współpracy między instytucjami szkolnictwa wyższego a sektorem biznesowym, identyfikacja zagrożeń dla środowiska, dostosowanie do zmian klimatycznych oraz wykorzystanie modeli hydrologicznych do zarządzania ryzykiem środowiskowym. Projekt zakłada także aktualizację kursów akademickich, opracowanie programów szkoleniowych dla kształcenia ustawicznego oraz rozwój Centrum Doskonałości w zakresie zarządzania ryzykiem środowiskowym.
Działania CERMA skupiają się na wykorzystaniu narzędzi cyfrowych, które łączą wiedzę teoretyczną z nowoczesnym oprogramowaniem, umożliwiając modelowanie ekstremalnych zjawisk hydrologicznych i stosowanie inteligentnych technologii w edukacji.
Zadania projektu obejmują ocenę ryzyka środowiskowego, wybór odpowiednich modeli oraz środków radzenia sobie z ekstremalnymi zagrożeniami dla środowiska. W ramach projektu planowane są także: unowocześnienie kursów uniwersyteckich i opracowanie programu szkoleniowego dla kształcenia ustawicznego. Wyniki tego przedsięwzięcia będą korzystne zarówno dla środowiska akademickiego, jak i dla sektora biznesowego, ponieważ będą sprzyjały współpracy i wymianie doświadczeń między wykładowcami, badaczami, studentami i specjalistami z branży wodnej. Projekt będzie również świadczył usługi dla społeczności, oferując szkolenia dla absolwentów oraz warsztaty dla interesariuszy, co zwiększy ich świadomość na temat zagrożeń dla środowiska. Dodatkowo, pomoże studentom łączyć teorię z praktyką i lepiej przygotować się do wejścia na rynek pracy, zapewniając im niezbędne szkolenia i doświadczenie.
Projekt będzie realizowany we współpracy z Uniwersytetem Technicznym w Koszycach (Słowacja), który pełni funkcję głównego koordynatora, a także z Uniwersytetem Babeș-Bolyai w Kluż-Napoka (Rumunia), Uniwersytetem Lizbońskim (Portugalia), Uniwersytetem w Nisz (Serbia oraz irlandzką firmą Sustanaible Innovation Technology Services Ltd – partnerem biznesowym.
Wniosek o dofinansowanie został złożony w konkursie KA220-HED – Cooperation partnerships in higher education, call 2024, ogłoszonym przez Słowacką Agencję Narodową programu Erasmus+ SAAIC. Planowany okres realizacji projektu to od 1 maja 2025 do 30 kwietnia 2028 roku. Całkowity budżet projektu to 250 000 EUR.

Nowości na studiach Geografii S2 - specjalność nauczycielska!
Od przyszłego roku reformujemy kierunek studiów drugiego stopnia z Geografii
Najważniejsze zmiany w programie:
- Wprowadziliśmy opcjonalną specjalność nauczycielską: studenci będą mogli uzyskać uprawnienia do pracy jako nauczyciel geografii w szkole podstawowej i średniej.
- Program studiów drugiego stopnia jest skoordynowany z programem geografii i kształtowania środowiska pierwszego stopnia - geografia S2 uzupełnia i rozwija, a nie powtarza, treści studiów GiKŚ S1.
- Unowocześniliśmy i uatrakcyjniliśmy program studiów przez wprowadzenie modułów tematycznych, zajęć projektowych oraz znacznego udziału zajęć do wyboru umożliwiającego swobodną specjalizację studentów.
Obowiązujące od 2025/2026 roku programy studiów (zawierające krótkie opisy wszystkich przedmiotów) oraz plany studiów są dostępne na stronie: https://www.geo.umk.pl/student/pep/#s2.
Dla kogo są studia geografii S2?
Studia geograficzne drugiego stopnia przeznaczone zarówno dla licencjatów geografii (GiKŚ), jak i absolwentów innych kierunków studiów pierwszego stopnia:
- Absolwentom innych kierunków studia te dadzą szansę zrozumieć globalne zmiany środowiska, ich wpływ na społeczeństwo, gospodarkę i politykę, również w lokalnej skali.
- Geografowie po pierwszym stopniu studiów na studiach magisterskich zgłębią swoją specjalizację, rozwiną umiejętności prowadzenia badań i popularyzacji wiedzy geograficznej. Będą mieli szansę zdobyć uprawnienia nauczycielskie lub przygotować się do pracy naukowej w szkole doktorskiej.
Jak wygląda plan studiów geografii S2?
Każdy student realizuje cztery tematyczne bloki przedmiotów poświęcone:
- globalnym zmianom środowiska przyrodniczego na świecie (1. semestr),
- metodom badań geograficznych
- oraz geografii Polski (semestry 2.-3.),
- popularyzacji wiedzy geograficznej z użyciem nowoczesnych metod przekazu informacji (4. semestr).
W ramach bloków przedmiotów kładziemy nacisk na naciskiem na pracę projektową (projekty grupowe) i przygotowanie do pracy badawczej.
Znaczną część planu studiów stanowią przedmioty pogłębiające wiedzę geograficzną do swobodnego wyboru. Oferta przedmiotów do wyboru będzie obejmować zarówno przedmioty fizycznogeograficzne (np. wykorzystanie zasobów wód podziemnych, oceny i ekspertyzy środowiskowe, gleboznawstwo stosowane) jak i społeczno-ekonomiczne i dotyczące gospodarki przestrzennej (np. zintegrowany i zrównoważony rozwój miast, planowanie przestrzenne, marketing terytorialny). Oferta przedmiotów do wyboru umożliwi studentom koncentrację na jednej gałęzi geografii lub wybór przedmiotów z obu gałęzi. Lista przedmiotów do wyboru będzie opublikowana we wrześniu.
Jak uzyskać uprawnienia nauczycielskie?
Na początku studiów studenci będą mogli wybrać specjalność nauczycielką. Ci, którzy to zrobią, będą dodatkowo realizować przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne oraz dydaktyczne zamiast części przedmiotów do wyboru. Przygotowanie merytoryczne do zawodu nauczyciela odbywa się w czasie studiów I stopnia i II stopnia, dlatego specjalność ta przeznaczona jest tylko dla absolwentów GiKŚ lub kierunków geograficznych na innych uczelniach.
Informacje o wszystkich naszych kierunkach studiów: https://www.geo.umk.pl/kandydat/kierunki-studiow/

Nasze kierunki są mocne w Rankingu Perspektyw
Magazyn Perspektywy opublikował Ranking Szkół Wyższych i Kierunków Studiów Perspektywy 2025. To najbardziej wpływowy w Polsce ranking uczelni i kierunków studiów wyższych. Po raz kolejnych na dobrych lokatach sklasyfikowano kierunki prowadzone na naszym wydziale.
Turystyka i rekreacja na WNoZiGP zajęła 7. miejsce w kraju (awans z 8. miejsca w 2024 r.). ze wskaźnikiem kierunkowym 86,1 - drugim najwyższym wśród kierunków studiów na UMK, za teologią (100,0), a przed archeologią (82,5). Nasza geografia i kształtowanie środowiska (S1) i geografia (S2) zajęły 7. miejsce wśród kierunków geograficznych w Polsce, utrzymując pozycję z 2024 r. Z kolei gospodarka przestrzenna (na drugim stopniu - gospodarka przestrzenna i geozarządzanie) awansowała z 15. miejsca w 2024 r. na 13. miejsce w 2025 r.
Przypominamy, że trwa pierwsza tura rekrutacji na studia I i II stopnia. Zapisy dla obywateli Polski trwa do 14 lipca, a dla cudzoziemców - do 9 lipca (studia w języku polskim) lub 15 lipca (studia w języku angielskim Urban Sustainability Studies).
Więcej informacji o kierunkach studiów na WNoZiGP: https://www.geo.umk.pl/kandydat/kierunki-studiow/
Internetowa Rekrutacja Kandydatów: https://irk.umk.pl/pl/
Pełny ranking kierunków studiów Perspektyw: https://2025.ranking.perspektywy.pl/ranking/ranking-kierunkow-studiow/

V edycja programu TSSP NatSci
W okresie od 1 do 28 lipca 2025 roku pięcioro studentów odbywa staże na naszym wydziale w ramach piątej już edycji programu TSSP NatSci. Program staży przygotowany i koordynowany jest przez prof. dr hab. Wojciecha Kujawskiego z Wydziału Chemii i dr hab. Przemysław Charzyński, prof. UMK, a jego sprawami finansowymi zajmuje się Pani Karolina Rasak z naszego dziekanatu. W programie uczestniczy 16 studentek i studentów, 15 z uczelni zagranicznych i 1 z UMK. Realizowanych jest 15 projektów o tematyce chemicznej, geograficznej i biologicznej, z czego 6 na WNoZiGP:
- studentka Veronika Suslovets z Politechniki Żytomierskiej (Ukraina) realizuje w Katedrze Gleboznawstwa i Ekologii Krajobrazu projekt dotyczący turystyki kulturowej: Transport heritage: exploring architecture, design, and tourism potential. Opiekunem naukowym projektu jest dr hab. Przemysław Charzyński, prof. UMK;
- w Katedrze Geoinformacji i Teledetekcji Środowiska projekty naukowe realizują dwie stażystki, Ciara Heaney z trzeciego roku studiów pierwszego stopnia kierunku GeoSciences z Trinity College Dublin (Irlandia) - Changes in land use/cover in national parks in Poland oraz Sara Melgarelo z pierwszego roku studiów drugiego stopnia kierunku Geoinformation z University of Twente (Holandia) - Analysis of light pollution in Toruń, with particular attention to the UMK Campus. Opiekunem naukowym obu projektów jest dr hab. Mieczysław Kunz, prof. UMK, a drugiego dodatkowo dr inż. Dominika Daab;
- W Katedrze Hydrologii, Kriologii i Gospodarki Wodnej projekty naukowe realizują dwie studentki z Uniwersytetu w Bukareszcie (Rumunia). Pierwszy projekt naukowy pt.: „Ocena zasobów ilościowych i jakościowych małych zbiorników wodnych na przykładzie miasta Torunia w świetle zmian klimatu” realizuje Anastasia Nicea. Projekt został przygotowany przez dr Katarzynę Kubiak-Wójcicką przy współpracy z dr Adamem Solarczykiem z Laboratorium Analiz Środowiskowych. W ramach projektu Anastasia prowadzi badania fizykochemiczne wybranych zbiorników wodnych położonych w Toruniu. Anastasia pobiera próbki wody ze zbiorników wodnych i wykonuje analizy wybranych parametrów fizykochemicznych wody w Laboratorium Analiz Środowiskowych WNoZiGP pod nadzorem merytorycznym dr Adama Solarczyka. Drugi projekt pt. „Rewitalizacja terenów nadrzecznych i ich wpływ na rozwój turystyki” realizuje Miruna-Maria Cristea pod opieką dr Katarzyny Kubiak-Wójcickiej. Miruna-Maria prowadzi badania w zakresie rewitalizacji terenów nadrzecznych i ich wpływu na rozwój turystyki, ze szczególnym uwzględnieniem turystyki wodnej. Badania prowadzone są w Toruniu i Bydgoszczy. Punktem wyjścia do badań jest ocena potrzeb turystyki wodnej oraz stanu zagospodarowania dróg wodnych.
- studentka Kateryna Shykhnenko z Politechniki Żytomierskiej (Ukraina) realizuje projekt w Katedrze Geomorfologii i Paleogeografii dotyczący geoturystyki na obszarach solnych pod roboczym tytułem tytułem: Stepping on the salt. Opiekunem naukowym projektu jest dr hab. Tomasz Karasiewicz, prof. UMK.
W ramach programu stażyści uczestniczą co czwartek w wykładach prowadzonych przez osoby z 3 wydziałów, które odbywają się w audytorium im. prof. Rajmunda Galona (z WNoZiGP - : World Cultural Map - P. Charzyński i How humans scalp the Earth -the impact of soil degradation on migrations - M. Świtoniak). W ramach programu kulturalnego zwiedzili Toruń, w tym Muzeum Piernika oraz wezmą udział w warsztatach „Środowiskowe, biologiczne, chemiczne i enoturystyczne aspekty winogrodnictwa” w winnicy ‘Przy Talerzyku’ w Topolnie w Dolinie Dolnej Wisły.

Know Your Landscape, Know Your Soils – Geopedological Workshop
W dniach 30 czerwca – 4 lipca 2025 r. odbyła się terenowa część międzynarodowego kursu intensywnego „Know Your Landscape, Know Your Soils – Geopedological Workshop”, zorganizowanego w ramach programu Erasmus+ Blended Intensive Programme (BIP) przez University of Ljubljana, Faculty of Arts.

Powołanie Prof. UMK, dr hab. inż. Krzysztofa Rogatki
Prof. UMK, dr hab. inż. Krzysztof Rogatka z Katedry Studiów Miejskich i Zrównoważonego Rozwoju został powołany w charakterze eksperta w skład zespołu tematycznego ds. środowiska, klimatu i zagospodarowania przestrzennego, funkcjonującego w ramach Zespołu ds. Strategii Rozwoju Miasta Torunia, któremu przewodniczy Prezydent Miasta Torunia Paweł Gulewski (Zarządzenie nr 141 PMT z dnia 13.05.2025 r.). Zespół tematyczny zajmie się m.in.: kwestiami dostosowania przestrzeni miejskiej do zmian klimatu, rolą zieleni w mieście w tym przede wszystkim zielono-błękitnej infrastruktury, rewitalizacją oraz wykorzystaniem koncepcji smart city w zarządzaniu miastem w kontekście środowiska, klimatu i zagospodarowania przestrzennego. Rozwiązania zaproponowane przez zespół tematyczny, a zawarte w Strategii, maja służyć wspieraniu zrównoważonego rozwoju Torunia.
Serdeczne gratulacje dla Pana Profesora

Otwarcie wystawy „50 lat Stacji Polarnej UMK”.
27 czerwca 2025 roku w Longyearbyen na Spitsbergenie odbyła się uroczystość otwarcia wystawy „50 lat Stacji Polarnej UMK”. Jedno z najważniejszych wydarzeń w historii naszej Stacji.
To także wydarzenie o wymiarze historycznym. Po raz pierwszy w stolicy Svalbardu zaprezentowano wystawę poświęconą polskiej stacji polarnej.
Wystawę oficjalnie otworzyli wspólnie: prof. Irek Sobota, kierownik Stacji Polarnej UMK, Rafał Pietrucień, Zastępca Prezydenta Miasta Torunia, przemawiający w imieniu władz Miasta, Grzegorz Borek, przedstawiciel Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego, który w swoim wystąpieniu podkreślił znaczenie wieloletniej działalności Stacji jako istotnego elementu obecności Polski w Arktyce. Szczególnym akcentem było wspólne przecięcie wstęgi, które nadało uroczystości podniosły i wzruszający charakter.
Wśród uczestników znaleźli się: mieszkańcy Longyearbyen, lokalna społeczność naukowa, turyści, liczna grupa polskich żeglarzy, których obecność dodała wydarzeniu unikatowego klimatu i radosnej atmosfery.
Wystawa została przygotowana przez Centrum Badań Polarnych UMK i zaprezentowana w Galerii Arktis, pod patronatem Rektora UMK oraz Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Piotra Całbeckiego.
Jednym z najbardziej emocjonalnych momentów wydarzenia była projekcja filmu „HAHUT” w reżyserii Ryszarda Kruka. jest to intymna, poruszająca opowieść o historii toruńskich wypraw polarnych. Film ukazuje również postać prof. Ireneusza Soboty, który od niemal 30 lat z pasją i oddaniem dzieli miłość swojego życia pomiędzy rodzinę a Stację Polarną. Miejsce, które stało się jego drugim domem.
Wystawa będzie dostępna w Longyearbyen do początku września 2025 roku, po czym powróci do Polski, gdzie również zostanie zaprezentowana.
O kolejnych lokalizacjach będziemy informować na bieżąco.
Szczególne podziękowania kierujemy do Dominiki i Niko, zarządzających Galerią Arktis, którzy znacząco wsparli nas w organizacji wydarzenia, dbając z niezwykłą troską i profesjonalizmem o każdy detal wystawy oraz otaczając nas serdeczną gościnnością.

Razem dla środowiska
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu we współpracy z toruńską firmą Miklan-Ryza wdraża pilotażowy program zamkniętego obiegu odpadów papierowych. Porozumienie, które podpisano 1 lipca, wpisuje się w działania UMK na rzecz ochrony środowiska oraz realizacji celów zrównoważonego rozwoju.