Kontakt ul. Lwowska 1, 87-100 Toruń
tel.: +48 56 611 2585
fax: +48 56 611 2586
e-mail: wnozigp@umk.pl

Warsztaty ekologiczno-gleboznawcze Blended Intensive Programme - In the Name of Soil

Zdjęcie ilustracyjne

W pierwszych 3 tygodniach września 28 studentów z Polski, Litwy, Łotwy, Estonii, Czech, Słowenii i Hiszpanii brali udział w wykładach on-line, prowadzonych przez międzynarodowy zespół wykładowców, w czasie których poznawali tajniki opisu profilu glebowego i jego klasyfikacji wg. międzynarodowej klasyfikacji WRB (World Reference Base for Soil Resources - https://wrb.isric.org/files/WRB_fourth_edition_2022-12-18.pdf).

W okresie 23 – 27 września uczestnicy kursu wraz z 11 opiekunami (Marcin Świtoniak, Przemysław Charzyński i Marcin Sykuła z UMK, Endla Reintnam i Merrit Shanskiy z Estonian University of Life Sciences, Ieva  Erdberga i Baiba Buša z Latvia University of Life Sciences & Technologies, Blaž Repe i Lena Kropivšek z University of Ljubljana, Vit Penižek z Czech Life Sciences University i Rimantas Vaisvalavicious z Vytautas Magnus University) w ramach mobilności krótkoterminowej programu Erasmus+ pracowali razem badając gleby okolic Torunia. W części wirtualnej wykładowcą był także David Badía Villas z EPS Huesca, a w części terenowej uczestniczyli także Holger Lohse z Landratsamt Sächsische Schweiz – Osterzgebirge oraz Remigio Paradelo Núñez z Universidade de Santiago de Compostela.

Pierwszy dzień poświęcony był obszarom leśnym plejstoceńskich teras Kotliny Toruńskiej i glebom wytworzonym z osadów piaszczystych – Arenosolom, Podzolom (bielicom) i Umbrisolom. Pierwszy dzień zakończyło spotkanie integracyjne w Kopernikański Ośrodek Integracji UMK / NCU Copernican Integration Centre.

Erozyjne przekształcenia gleb wysoczyznowych były głównym tematem drugiego dnia zajęć terenowych. Chociaż większość obserwowanych przekształceń dotyczyła erozji wodnej, silny wiatr jak na zamówienie demonstrował mechanizmy erozji wietrznej. Na zakończenie studenci i wykładowcy wysłuchali prezentacji przygotowanej przez pracowników firmy Czajkowski ST - na temat uprawy pasowej i tego jak wpływa ona na ograniczenie intensywności procesów stokowych.

W trzecim dniu warsztatów polsko-słoweńsko-litewsko-estońsko-łotewsko-niemiecko-hiszpańsko-czeska grupa studentów i wykładowców pracowała na wysoczyźnie morenowej i w obrębie osadów byłego zbiornika jeziornego w okolicach Dusocina. Analizowane profile glebowe ukazały różne formy wpływu wody na procesy środowiskowe - od stagnowania wody opadowej w materiałach o drobnoziarnistym uziarnieniu - po murszenie gytii zakumulowanej w płytkich zbiornikach wodnych. Jak odróżnić oglejenie opadowe od gruntowego? Nie jest to takie proste ale uczestnicy kursu tego dnia poznali już tę gleboznawczą wiedzę tajemną! Teren do badań udostępnił Zespół Parków Krajobrazowych nad Dolną Wisłą.

W czwartek 26 września, w ostatnim dniu zajęć terenowych międzynarodowa grupa pracowała na równinie aluwialnej doliny Wisły - dokładnie na terenie Olenderskiego Parku Etnograficznego w Wielkiej Nieszawce (filia Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu), który przed chwyceniem łopat w dłonie, zwiedzili z przewodnikiem. Studenci mogli przekonać się o znacznym różnicowaniu gleb wytworzonych z materiału aluwialnego. Największe zainteresowanie wzbudziła gleba płowa wytworzona z aluwiów - wynik bardzo dawnego odwodnienia tego terenu przez Mennonitów.

Ostatniego dnia studenci opracowali zebrane wyniki, a następnie prezentowali je w czasie sesji zaliczeniowej. Wszyscy zakończyli kurs z wynikiem pozytywnym. Na zakończenie odbył się pokaz memów o tematyce glebowej, stworzonych w czasie warsztatów, a kurs wieńczyło wręczenie certyfikatów.

pozostałe wiadomości

galeria zdjęć

Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture. Click to zoom the picture.