
Projekt „Co-imagining needs-based mobility visions for the proximity city” (CONIFER) uzyskał finansowanie w międzynarodowym programie Driving Urban Transitions w ramach Horyzont Europa. W skład międzynarodowego konsorcjum weszło 25 partnerów:
- 9 z Belgii (w tym Vrije University Brussels, lider konsorcjum międzynarodowego),
- 5 z Polski,
- 3 z Niemiec,
- 3 z Portugalii,
- 3 z Węgier,
- 1 z Hiszpanii,
- 1 ze Szwajcarii.
Krajowe konsorcjum, którego liderem jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika, obejmuje także Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk, Fundację Toruńskiej Psychologii, Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Toruniu oraz Fundację Pedestrian Space.
Kierownikiem konsorcjum krajowego oraz Zespołu z UMK jest dr hab. Jadwiga Biegańska, prof. UMK, pracująca w Katedrze Studiów Miejskich i Zrównoważonego Rozwoju z Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej. Ze strony UMK projekt realizować będzie interdyscyplinarny Zespół składający się z:
- geografów społeczno-ekonomicznych (dr hab. Elżbieta Grzelak-Kostulska, prof. UMK, dr Michał Kwiatkowski, dr hab. Stefania Środa-Murawska, prof. UMK, mgr inż. Donata Wysocka);
- specjalistów z zakresu GIS, rozszerzonej rzeczywistości, animacji 2D oraz modelowania miasta 3D (mgr Marek Chabowski, dr Radosław Golba, dr inż. Agnieszka Pilarska);
- psychologów (prof. dr hab. Maria Lewicka, mgr Alex Lubiński, mgr Mateusz Strzałkowski);
- artystów plastyków (dr hab. Katarzyna Łyszkowska, prof. UMK).
Wsparcie administracyjno-księgowe projektu zapewnia mgr Alicja Bartoszewska z Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej.
Celem programu Driving Urban Transitions jest wsparcie dla innowacyjnych i interdyscyplinarnych projektów badawczych zajmujących się wyzwaniami, w obliczu których stoją współczesne miasta w procesie przejścia na bardziej zrównoważoną gospodarkę i funkcjonowanie. Jedna z trzech ścieżek, w ramach której można aplikować o wsparcie finansowe, obejmuje miasto 15-minutowe (15mC). Jest to koncepcja, w której zwraca się uwagę, aby kształtowanie współczesnej przestrzeni miejskiej umożliwiało dotarcie transportem publicznym, rowerem lub na pieszo, do miejsca pracy, szkoły lub wypoczynku w ciągu kwadransa. W ścieżce miasta 15-minutowego lokuje się również projekt CONIFER, w którym w sposób szczególny skoncentrowano się na potrzebach dzieciach i młodzieży - grupy często pomijanej w planowaniu przestrzeni. W CONIFER:
- dokonana zostanie diagnoza kultur mobilności młodych mieszkańców miast, ale także ich opiekunów oraz nauczycieli za pomocą metod ilościowych (wyznaczanie obiektywnej dostępności 15mC za pomocą aplikacji, badania ankietowe) i jakościowych (photovoice, analiza wzorców mobilności na podstawie mediów społecznościowych, analiza narracji mobilności w dyskursie politycznym);
- wypracowana zostanie wizja miasta przyszłości, sprawiedliwego i dostępnego dla wszystkich niezależnie od wieku, statusu materialnego, możliwych niepełnosprawności, czy pochodzenia narodowo-etnicznego z zastosowaniem metod prognozowania partycypacyjnego, w tym gamifikacji, design thinking, eventów flagowych, AI;
- zaproponowane zostaną rekomendacje dla polityki miasta oraz różnych podmiotów związanych z planowaniem przestrzennym i transportem.
Przewidziane w projekcie działania realizowane będą w sześciu laboratoriach obywatelskich w Brukseli i Kortrijk (Belgia), Matosinhos (Portugalia), Budapeszcie (Węgry), Kolonii (Niemcy) i Toruniu (Polska). Realizacja projektu, którego główną osią działań będzie praca na rzecz miast, wymagała zaangażowania władz lokalnych, w przypadku strony polskiej – Urzędu Miasta Torunia.
Na realizację całego projektu pozyskano 9,6 mln zł z Komisji Europejskiej, w tym na stronę polską przypadło 1,93 mln zł. Instytucją rozliczającą konsorcjum krajowe jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Więcej informacji o CONIFER można znaleźć na oficjalnej stronie projektu https://conifer15.eu/
Biogram Kierowniczki Zespołu
Dr hab. Jadwiga Biegańska, prof. UMK – reprezentantka dyscypliny geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna, pracowniczka Katedry Studiów Miejskich i Zrównoważonego Rozwoju. Autorka prawie 140 publikacji z zakresu społecznych aspektów funkcjonowania miast, stref podmiejskich i wsi oraz ich znaczenia dla planowania rozwoju i przestrzeni na obszarach formalnie miejskich i wiejskich. Członkini Zespołu PSE (People, Space, Environment) w Inicjatywie Doskonałości Uczelnia Badawcza. Panelistka prestiżowego seminarium „Urban Research” organizowanego przez międzynarodową organizację Mistra Urban Futures na temat innowacyjnych projektów miejskich. Główna wykonawczyni w projektach finansowanych z NCN, NCBR i Interreg. Współtwórczyni programu studiów „Urban Sustainability Studies”, autorskiego i pionierskiego w skali Europy programu realizowanego w stowarzyszeniu YUFE.